Vill du öka ditt företags synlighet och få fler kunder online? Då bör du lära känna SEM-världen, det vill säga sökmotormarknadsföring, mer bekant sökmotormarknadsföring.
Vad betyder SEM?
SEM står för Search Engine Marketing är en digital marknadsföringsstrategi som fokuserar på att nå kunder via sökmotorer och speciellt Google, världens mest använda sökmotor.
Med hjälp av sökmotormarknadsföring kan potentiella kunder nås online när de själva letar efter en produkt eller tjänst, eller information om den. Detta gör SEM till ett effektivt sätt att öka ett företags synlighet på Google, öka webbtrafiken och, naturligtvis, öka försäljningen.
Alla från lokala tjänsteleverantörer till internationella nätbutiker kan dra nytta av SEM i form av ökad upptäckbarhet och kundbas.
SEO + SEA = SEM
SEM, eller sökmotormarknadsföring, består av två separata områden, som är SEO eller sökmotoroptimering och SEA eller sökordsannonsering . Tillsammans bildar SEO och SEA SEM, vilket i praktiken är en uppsättning sätt att öka ett företags synlighet på Google.
SEO (sökmotoroptimering)
SEO eller sökmotoroptimering är en viktig del av SEM. Med hjälp av SEO förbättras webbplatsens upptäckbarhet i Google organiskt, det vill säga utan reklam.
Detta görs genom att optimera företagets hemsida eller webbutik för att vara användarvänlig för kunden och i linje med sökmotorernas krav, vilket vanligtvis innebär att man gör tekniska, strukturella och innehållsmässiga förändringar på hemsidan.
Att uppnå synlighet med SEO tar vanligtvis minst några månader, varför det är en långsiktig digital marknadsföringsstrategi.
Resultaten av SEO är dock ofta mer stabila och har en längre genomslagskraft än SEA, eftersom webbplatsen har "förtjänat" sin plats bland de första sökresultaten på Google i form av en väl fungerande webbplats och högkvalitativt innehåll som gynnar kunden.
Med hjälp av rätt gjord optimering kan företaget över tid uppnå kontinuerlig synlighet i sökmotorer och få trafik till hemsidan utan att använda några resurser för annonsering vid något tillfälle.
SEA (Search Engine Advertising)
I SEA, det vill säga sökordsannonsering, betalar du tvärtom för annonsutrymme på Googles sökresultatsidor. i så fall visas företagets annons i sökresultaten före de organiska sökresultaten.
Annonsering sker med hjälp av Google Ads-verktyget .
SEA är också en viktig del av SEM, då det är ett mycket effektivt sätt att öka företagets synlighet online och snabbt få fler besökare till hemsidan och/eller webbutiken.
Sökordsannonsering når många kunder mycket snabbare än sökmotoroptimering. Med den är det också möjligt för företaget att hittas på förstasidan av Google med sökord som annars skulle vara svåra, långsamma eller osannolikt för en webbplats att nå synlighet bara genom att optimera sidan.
SEA kan därför fungera bättre än SEO när det riktade sökordet har enorma sökningar och konkurrens i de organiska sökresultaten, eller när webbplatsen är ny.
Med SEM kan du nå rätt kunder vid rätt tidpunkt
Rätt gjort är SEM ett effektivt sätt att öka synligheten på Google och nå potentiella kunder vid rätt tidpunkt , det vill säga när de är redo att köpa eller när de letar efter information om en produkt eller tjänst.
Med hjälp av SEO, som är en långsiktig strategi , är det möjligt att förbättra företagets upptäckbarhet i sökmotorer med riktade sökord och få fler besökare till webbplatsen utan att investera en krona i annonsering.
I SEA får du omedelbar synlighet i Google genom att ranka före organiska SEO-sökresultat, och betalar sökmotorn för detta.
För att ditt företag ska få ut så mycket som möjligt av SEM måste du välja rätt sökord inom både SEO och SEA, skapa attraktiva annonser , rikta in och optimera kampanjer samt optimera din webbplats för sökmotorer och konverteringar .
Jaa:
Artificiell intelligens i marknadsföring – hur man får ut det mesta av det
Produktbeskrivning som säljer - 4 tips för att skriva