Ota yhteyttä
Hakukoneoptimointi – mitä se on ja miten se toimii? - Growly

Sökmotoroptimering – vad är det och hur fungerar det?

Hur skulle det kännas att få fler kunder online utan att behöva lägga en enda euro på reklam? Detta är möjligt när du optimerar företagets hemsida och/eller webbutik för sökmotorer .

De mest framgångsrika företagen ökar sin trafik med hjälp av sökmotoroptimering, eller SEO. Annonser körs ofta samtidigt, men tack vare SEO hittar folk hemsidor utan dem, och företaget är aldrig helt beroende av annonsering .

Här är den största anledningen till att du inte heller bör ignorera sökmotoroptimering.

Förutom trafik har sökmotoroptimering andra fördelar; det t.ex. hjälper till att öka försäljningen och öka förtroendet för ditt företag genom att visa din webbplats högt upp i Googles sökresultat. Om du inte är bekant med SEO och vill förstå bättre hur och varför sökmotoroptimering verkligen fungerar, fortsätt läsa!

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, eller SEO, är en process under vilken Googles rankning och synlighet av hemsidor eller nätbutiker ökar med olika åtgärder.

Inom sökmotoroptimering förbättras webbplatser så att de bättre möter kundernas behov och samtidigt uppfyller de kriterier som sökmotorerna ställer upp. När en webbplats/webbbutik kryssar i dessa två rutor börjar Google rekommendera det allt oftare till personer som söker efter saker som är relevanta för företagets verksamhet.

Detta kan i sin tur ses som en högre ranking av webbplatser i sökresultat, ökade besökare och växande konverteringar, det vill säga försäljning och kontakter .

Vad innehåller sökmotoroptimering?

I de första sökresultaten rekommenderar Google webbplatser som de anser erbjuder den bästa användarupplevelsen för besökaren som gjorde den sökningen. Det är precis vad sökmotoroptimering syftar till att påverka.

Sökmotoroptimering är att förbättra en webbplats så att den är användarvänlig enligt Googles kriterier och bästa praxis.

Detta inkluderar att arkivera flera olika funktioner från tekniska lösningar till innehåll hos kunden först, men med Google i åtanke . En annan väsentlig del av sökmotoroptimering är att identifiera och använda nyckelord strategiskt och att producera högkvalitativt, användbart och intressant innehåll för kunderna.

Det går inte att göra några jippon, men företagets hemsida/nätbutik ska egentligen vara allt som nämnts ovan, alltså så kundvänlig som möjligt.

Hur fungerar sökmotoroptimering?

För att Google ska kunna rekommendera rätt webbplatser till personer som söker, surfar sökmotorns bots på webben, screenar och utvärderar innehållet de hittar.

Googlebot rör sig genom interna länkar och externa länkar (mellan olika sajter), varför länkar är en viktig del av sökmotoroptimering. Botens uppgift är att titta på innehållet på varje sida den hittar och förstå vad varje sida handlar om, hur bra den fungerar och hur användbar och originell information den innehåller.

Ju fler sidor på en webbplats som botar visar grönt ljus, desto mer sannolikt är det att Google visar din startsida eller din webbutik bland de första organiska sökresultaten .

Vilka saker påverkar sökmotorernas rankning?

Många saker påverkar en webbplatss sökmotorranking.

Men de viktigaste av dessa är den tidigare nämnda användarvänligheten , sökmotorvänligheten , innehåll och intern länkning

Högkvalitativt onlineinnehåll ger besökare och potentiella kunder den information de letar efter och behöver för att gå vidare i köpvägen, och ökar samtidigt möjligheten att sajten får externa länkar från andra webbplatser, till exempel bloggar och sociala medier .

Användar- och sökmotorvänlighet säkerställer att människor spenderar längre tid på hemsidan/nätbutiken, och att Google finner din sida tekniskt fungerande och värd att rekommendera. Tack vare intern länkning vet både Google och kunder hur man navigerar på din webbplats bättre.

Saker som påverkar rankningen av en webbplats i sökmotorer:

  • Användarupplevelse

  • Nedladdningshastighet

  • Responsivitet (optimering för mobila enheter)

  • Högkvalitativt och (tillräckligt) omfattande innehåll

  • Nyckelords relevans och frekvens

  • Domänmyndighet

  • Antal interna länkar

  • Antal och kvalitet på externa länkar

  • Webbplatskod

All denna information används av sökmotorrobotar för att bilda sig en uppfattning om huruvida din webbplats är värd att rekommendera i en Google-sökning. Så se till att åtminstone de viktigaste funktionerna är i ordning.

Vill du få fler kunder online? Säljer ditt företags hemsida eller onlinebutik inte tillräckligt effektivt eller är det lätt att hitta på Google?

Genomförda projekt

Visa allt

Toive – Vastuullinen ja ajaton tyyli nyt uudessa Shopify-verkkokaupassa - Growly Oy

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken

Önskan började 2016, ursprungligen under namnet RIVA Clothing, men varumärket förnyades 2024 med ett nytt namn som speglar dess verksamhet och värderingar ännu bättre. Önskemålet representerar ansvar, tidlöshet och att uppfylla kundernas önskemål. Företaget hjälper sina kunder att bygga hållbara...

Läs mer

FitWood – Verkkokaupan uudistus ja B2B-myyntialueen rakentaminen - Growly Oy

FitWood – Renovering av webbutiken och uppbyggnad av B2B-försäljningsområdet

FitWood är ett finskt företag som tillverkar vackra och hållbara björkplywoodprodukter för en aktiv vardag. Deras produkter är designade för att stödja hela familjens välbefinnande med en naturinspirerad design som passar varje hem. Problem FitWoods tidigare WooCommerce onlinebutik mötte inte...

Läs mer

Puustjärven Kello ja Kulta – Perinteikäs kello- ja koruliike uudelle tasolle - Growly Oy

Puustjärvi Kello ja Kulta – En traditionell klock- och smyckesbutik till en ny nivå

Puustjärvi Kello ja Kulta är en traditionell finsk smyckes- och klockbutik som har erbjudit kvalitetsklockor och smycken i årtionden. Deras produkter representerar kvalitet och elegans och Puustjärvi är känt för sin pålitliga kundservice. ProblemPuustjärvi använde den gamla nätbutiken Nethit (numera...

Läs mer