Ota yhteyttä
Verkkokaupan digimarkkinointi – mistä lähteä liikkeelle?

Digital marknadsföring på nätet – var ska man börja?

Digital marknadsföring på nätet – var ska man börja?

Digital marknadsföring på nätet – var ska du börja och vad behöver du egentligen veta innan du börjar? I den här artikeln kommer vi att berätta om de olika sätten att öka försäljningen i onlinebutiker och vad du bör ta hänsyn till för att göra digital marknadsföring så effektiv som möjligt för dig.

Om du vill undvika det beklagligt vanliga scenariot där redan höga priser bara fortsätter att växa medan försäljningen minskar och tillväxten avtar eller stagnerar, fortsätt att läsa.

Här har vi samlat de mest effektiva marknadsföringskanalerna samt de mest kritiska tipsen för verkligt framgångsrik digital marknadsföring av nätbutiker!

Digital marknadsföring börjar med din webbutik

Innan du börjar den digitala marknadsföringen av din webbutik måste du först förstå och internalisera en sak: all försäljning och marknadsföring utgår från din webbutik .

Målet med din webbutik är att uppnå en konvertering (rea eller annan riktad händelse), vilket för dig kan innebära att du gör ett köp eller till exempel att gå med i en e-postlista. Huvudfunktionen för din butik är att få detta evenemang att hända.

Inga andra kanaler kommer någonsin att sälja för din webbutik, de kan bara öka synlighet och trafik. Det är därför din egen webbutik är din viktigaste försäljningskanal och all marknadsföring ska börja där.

Syftet med digitala marknadsföringskanaler som Some och Google är att öka varumärkeskännedomen och föra människor till webbutiken, där själva köpet sker. Om besökarna i nätbutiken inte övertygas av vad de ser kommer det heller inte att ske någon försäljning. Nej, oavsett hur många personer du tar till din butik från någon annan kanal.

För att din webbutik ska kunna generera omvandlingar, det vill säga försäljning, så effektivt som möjligt måste implementeringen vara sådan att den både möter dina potentiella kunders behov och driver ditt företags mål framåt.

I den digitala marknadsföringen av en webbutik måste därför uppmärksamhet ägnas åt butikens konverteringsförmåga , det vill säga möjligheten att få besökarna att genomföra ett köp eller annan önskad åtgärd, redan från början.

Webbutikens struktur, navigering, layout, element och innehåll bildar bland annat en helhet som antingen tillsammans kan göra besökare till betalande kunder eller inte. Om din webbutik inte är planerad för konverteringar som huvudmål, kommer den förmodligen inte att kunna sälja nu och inte heller när folk förs dit från andra kanaler.

Enbart reklam räcker nästan aldrig för att uppnå en riktigt hållbar försäljningstillväxt. Av denna anledning är din viktigaste marknadsföringskanal alltid själva nätbutiken som i första hand bör investeras i.

Att förbättra förmågan att konvertera är den första och viktigaste delen av onlinebutikens digitala marknadsföring

För att uppnå långsiktiga resultat måste du arbeta med konverteringskapaciteten i din webbutik . Annonsering bör endast implementeras när webbutiken vet hur man effektivt omvandlar trafiken som kommer dit till kunder.

Digital marknadsföring av en webbutik kan bli framgångsrik med Takuu när butiken först är optimerad för att sälja. Säljförmågan kan ökas genom att göra webbutiken så användarvänlig som möjligt och driva företagets mål .

I praktiken, under konverteringsoptimering, förbättras användarupplevelsen av webbutiken och samtidigt guidas och hjälpas besökarna mot önskade åtgärder. Gillar att handla och betala.

Åtgärderna som används för att förbättra nätbutikskonverteringar och försäljning varierar beroende på butikens skick.

Generellt sett är det mest kritiska som måste fixas i en webbutik som säljer dåligt långsam laddningstid, svåröverskådlig struktur och dålig användbarhet . Utöver dessa kan bland annat butikens utseende, kod, använda element och innehåll vara felaktiga. Ofta är butiker också överbelastade med onödiga och felaktiga tillbehör .

De saker som behöver jobbas mer exakt med i webbutiken kan man ta reda på med hjälp av A/B-testning .

Det kan alltså finnas många sorters fel och det är ofta svårt att hitta alla fel om man inte vet vad man ska leta efter. Du kan hitta några bra guider på Google, men utan erfarenhet kan det uppriktigt sagt vara en utmaning att framgångsrikt utföra konverteringsoptimering .

Om du precis har börjat som nätåterförsäljare och vill ha en säljande webbutik direkt, rekommenderar vi att du vänder dig till en professionell för att få hjälp istället för att göra det själv . Hos Growly ingår alltid konverteringsoptimering i priset vid implementering av effektiva nätbutiker.

Konverteringsoptimering kan även utföras för en webbutik som är klar eller i uppbyggnadsskede. Vid det här laget är det dock bra att förstå att om bästa praxis på området inte har följts vid implementeringen av webbutiken, kan en betydande förbättring av konverteringsförmågan kräva att hela butiken förnyas.

Ändå visar sig en omfattande webbutiksreform ofta vara ett billigare och mer effektivt alternativ än att optimera en gammal webbutik .

De mest effektiva digitala marknadsföringskanalerna för e-handel och hur man väljer dem rätt

Förutsatt att din webbutik redan är konverteringsoptimerad och testad för att konvertera effektivt, är det dags att bestämma sig för vilka marknadsföringskanaler genom vilka du ska få trafik till din webbutik.

Lämpliga digitala marknadsföringskanaler bör väljas utifrån ens målgrupp och resurser . Som nätåterförsäljare vill du naturligtvis vara överallt där dina potentiella kunder tillbringar större delen av sin tid. Om du inte har tillräckligt med tid och/eller pengar för att hantera alla potentiella marknadsföringskanaler är det inte nödvändigt eller ens lönsamt för dig att vara närvarande överallt.

När resurserna är begränsade, som många entreprenörer är, är det mycket mer sannolikt att du får ut något av den digitala marknadsföringen av din webbutik när du inte försöker vara på så många ställen som möjligt med halv kraft.

Så välj en eller några lämpliga marknadsföringskanaler som din tid och budget räcker till och börja investera i dem på allvar.

Det finns många digitala marknadsföringskanaler, men för oss som onlineåterförsäljare har sökmotoroptimering, Google-annonsering, annonsering i sociala medier, innehållsmarknadsföring och e-postmarknadsföring visat sig vara det mest effektiva.

Låt oss gå igenom dem härnäst.

1. SEO eller sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, eller SEO, avser olika åtgärder som syftar till att öka synligheten och upptäckbarheten av en webbutik i sökmotorer organiskt (naturligtvis med obetalda medel).

Det finns många sökmotorer, men det primära valet för de flesta är Google. Du kan även överväga att använda andra sökmotorer i den digitala marknadsföringen av din webbutik, men vi kommer nu att fokusera på denna i särklass mest populära sökmotor.

Naturligtvis syftar sökmotoroptimering till att hamna bland de första organiska sökresultaten.

SEO är värt det, eftersom organiska sökresultat har visat sig få betydligt fler klick än annonser på Google, och du behöver inte betala för dem (klick) separat .

Människor litar helt enkelt mer på naturliga sökresultat och de allra flesta kan, vill inte eller vill inte klicka på sig själva bortom första sidan. Detta kan ses i statistiken , enligt vilken de webbplatser som placeras på första sidan av Google tar 95% av all trafik . Nätbutikerna som ligger på den andra och återstående sidan får därför ynka fem procent av trafiken.

Ordningen på organiska resultat som SEO syftar till att påverka spelar roll. Till exempel får det första naturliga sökresultatet 10 gånger fler klick än det tionde resultatet.

Så det är inte konstigt att många bestämmer sig för att satsa på sökmotoroptimering i den digitala marknadsföringen av nätbutiker.

Hur går sökmotoroptimering till?

Sökmotoroptimering är annorlunda. Det finns extern, intern och teknisk sökmotoroptimering , som alla består av sina egna procedurer.

En del av sökmotoroptimering, som intern optimering , är lättare att implementera så länge du först lyckas fokusera på de bästa och aktuella metoderna på området. I det här fallet optimeras webbplatsens innehåll, såsom texter, länkar och metadata.

Extern sökmotoroptimering inkluderar länkar från andra sajter till din webbutik, vilket kan vara svårt att få till utan kvalitetsinnehåll och stark auktoritet.

Du kan göra sökmotoroptimering själv i början, om du kan hitta tillräckligt med information och lära dig nya saker . Men när du gör det ensam och utan djupgående kunskaper kommer du förmodligen inte att få allt gjort.

Att göra sökmotoroptimering är mer krävande, ju mer konkurrens det finns inom ditt område för sökrankningar och desto sämre skick är din webbutik i . Om nätbutiken är konverteringsoptimerad kräver det lite mindre arbete av sökmotoroptimeraren och i så fall kan det med liten konkurrens vara relativt enkelt att få nätbutiken synlig i sökmotorerna.

Inom de mest konkurrensutsatta områdena kräver det mycket mer att ranka högt i sökresultaten och stanna där, även om butiken är tekniskt i sin ordning. I det här fallet kommer du att få resultat snabbare och mer tillförlitligt när du får hjälp av en professionell för onlinebutiks digital marknadsföring och sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering är också den ständiga övervakningen av funktionaliteten i webbutiken och snabb korrigering av fel som negativt påverkar sökrankingen.

Det är här teknisk optimering kommer in i bilden, vilket innebär många olika åtgärder, t.ex. relaterat till funktionaliteten och strukturen i webbutiken, och de allra flesta av dem kräver redan webbutveckling och kodningskunskaper, som finns inom området.

Sökmotoroptimering vs konverteringsoptimering

Till viss del innehåller konverteringsoptimering och sökmotoroptimering liknande åtgärder. De är inte exakt samma sak, eftersom de har olika mål och att göra dem kräver lite olika färdigheter. Men när det görs på rätt sätt har sökmotor- och konverteringsoptimering en positiv effekt på varandra .

Medan konverteringsoptimeringsåtgärder ofta förbättrar sökmotorernas synlighet, kan sökmotoroptimeringsåtgärder likaså öka omvandlingarna.

Att exempelvis förbättra strukturen i en webbutik (konverteringsoptimering) gläder inte bara människor, utan även sökmotorbotar och har därmed en positiv effekt på rankningen i sökresultaten (sökmotoroptimering).

Å andra sidan kan till exempel blogginnehåll och metabeskrivningar som är synliga i Google (sökmotoroptimering) leda till konverteringar .

I näthandelsvärlden finns det därför en slags allt-är-anslutet-typ-effekt. Jag hoppas att du också gradvis kommer att börja förstå varför implementeringen av en webbutik spelar en så stor roll för framgången med digital marknadsföring.

2. Google Ads, dvs sökmotorannonsering

SEM, eller söktermsannonsering, är en av de mest använda och mest effektiva formerna av Google-annonsering.

Google Ads, det vill säga sökordsannonser, är textannonser som visas ovanför sökmotorns organiska resultat, som visas varje gång användaren anger de sökord du definierar i Googles sökfält, eller möjligen nära versioner av dem. Med hjälp av sökordsannonsering annonserar du din webbutik och dina produkter med de sökord du ställer in.

Så här kan du nå potentiella kunder i det ögonblick då de aktivt letar efter information om produkterna .

Enligt Semrush gör en person i genomsnitt 3-4 Google-sökningar under dagen , vilket är ett mycket potentiellt antal för en annonsör.

Med rätt sökord och attraktiva texter är sökordsannonser ett mycket kostnadseffektivt medel för digital marknadsföring på nätet och ett snabbt sätt att öka försäljningen.

För en onlineåterförsäljare erbjuder Google sökordsannonsering flera fördelar, varav den viktigaste är möjligheten att nå ut till riktade grupper (annonser kan riktas exakt efter målgruppen, till exempel baserat på plats, kön, ålder och intressen), för att ha full kontroll över budgeten och att analysera och övervaka resultat exakt med Google Analytics.

3. Display- eller bannerannonsering

Googles display- eller bannerannonsering når uppskattningsvis 90 % av internetanvändarna.

Här lyckas Google genom att använda de plattformar man äger förutom själva sökmotorn för att skicka Display-annonsen: t.ex. YouTube, Gmail, Play Store och olika samarbetswebbplatser och applikationer. Nätverket har ynka miljoner av de senare.

Displayannonser fungerar utmärkt för att nå personer som inte aktivt letar efter någon produkt, men som passar bra med din målgrupp och din potentiella kunds profil, det vill säga kan vara väldigt intresserade av vad du har att erbjuda.

I det enorma nätverket visas annonser högst upp på sidan som du bläddrar i, på sidan eller under en YouTube-video, till exempel.

Som ett medel för digital marknadsföring för e-handel kan displayannonsering vara mycket effektivt, eftersom det erbjuder ett kostnadseffektivt sätt att nå en mycket bred publik.

Men innan du börjar med någon form av Google-annonsering måste du återigen veta att prestandan för din butik kommer att ha stor inverkan på hur mycket du kommer att behöva betala för annonser och hur högt du kommer att få din annons placerad . Allt hänger ihop med allt och det är därför konverteringsoptimering och åtminstone grundläggande sökmotoroptimering bör göras innan annonsering i webbutiken.

4. Annonsering i sociala medier (t.ex. Facebook- och Instagram-annonsering)

Du kan generera en betydande mängd trafik genom att marknadsföra din webbutik på sociala mediekanaler som Instagram, Facebook, LinkedIn och Tiktok. Förutom trafik, erbjuder sociala medier reklam ett effektivt sätt att öka varumärkesmedvetenheten.

Eftersom varje social mediekanal och annonsering på dem fungerar lite olika är det värt att fördjupa sig djupare i den eller de plattformar du valt innan du börjar annonsera. Men när du annonserar på alla sociala medier måste du komma ihåg en och samma sak: din annons måste vara riktigt högkvalitativ och intressant .

Att bara annonsera utan en tanke eller strategi leder inte till ökad försäljning, och en dålig eller smaklös reklam kan till och med undergräva förtroendet för ditt varumärke.

Annonsering i sociala medier har också sina egna risker när den används som det enda digitala marknadsföringsverktyget för en webbutik.

Under de senaste åren har kostnaderna för annonser ökat i takt med den ökande efterfrågan och priserna på annonser kan variera kraftigt beroende på den rådande konkurrenssituationen.

Annonser i sociala medier kan fungera bra idag, men resultaten de genererar är vanligtvis inte lika stabila som organisk trafik. Saker och ting kan också förändras snabbt på en dag om ett konto i sociala medier av misstag stängs eller kapas.

Även om annonsering i sociala medier kan vara ett mycket effektivt sätt att implementera digital marknadsföring för en webbutik, bör den inte helt ersätta organisk trafik , eftersom naturlig trafik alltid växer mer stadigt över tiden än betald trafik, och du behöver inte ständigt betala för organisk trafik. synlighet och klick från den.

Av dessa skäl lönar sig annonsering i sociala medier vanligtvis bäst när den görs samtidigt som sökmotoroptimering och organisk webb- och innehållsproduktion i sociala medier.

Under tiden påminner vi dig än en gång om att ingen mängd trafik (köpt eller ekologiskt) kommer att ge hållbara resultat, om nätbutiken inte poleras innan du börjar annonsera.

Eftersom tid och pengar är värdefulla och du måste betala för varje klick oavsett om din annons resulterar i en försäljning eller inte, är det bäst att ha grundarbetet gjort innan du börjar investera ordentligt i reklam.

5. Innehållsmarknadsföring

Precis som sökmotoroptimering är innehållsmarknadsföring en del av en långsiktig marknadsföringsstrategi . Content marketing kanske inte är det snabbaste sättet att generera försäljning, men det kan vara väldigt effektivt och helt gratis om du gör det själv.

Inom innehållsmarknadsföring ligger fokus på att skapa värdefullt innehåll för potentiella kunder som verkligen tjänar dem . Oftast sker detta i form av att skriva en blogg, men innehållsmarknadsföring i en webbutik omfattar även innehåll, produkttexter, produktbilder och filmer, instruktioner och handledningar, webbseminarier och inklusive poddar . Detta blogginlägg är också ett exempel på content marketing.

Målet med content marketing är att skapa innehåll som är relevant för din målgrupp, svarar på publikens frågor och hjälper till att bygga förtroende för webbutiken och utveckla kundrelationer . När det utförs korrekt skapar det tidigare nämnda innehållet intresse för de produkter du säljer och hjälper potentiella kunder att slutföra sin köpväg. Framgångsrik innehållsmarknadsföring genererar leads och konverteringar.

När du bestämmer dig för att investera i innehållsmarknadsföring i den digitala marknadsföringen av din webbutik, fokusera på att stötta din kund genom hela köpvägen. Det finns fyra olika steg i köpvägen; medvetenhet, intresse, beslut och rekommendationer , där kunder i varje behöver olika information för att komma vidare på vägen. Din uppgift här är att producera innehåll som hjälper dem och uppmuntrar dem att gå vidare.

När du gör innehållsmarknadsföring, se också till att potentiella kunder får den information de behöver när det passar dem – och via en kanal som passar dem . På så sätt kan du bäst serva din målgrupp och skapa fler önskade resultat.

6. E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring kan vara ett mycket billigt och effektivt medel för digital marknadsföring för e-handel. Det är inte helt gratis, och dessutom delar e-postmarknadsföring åsikter.

Många svär vid marknadsföringskanalen, medan vissa företagare tycker att den är helt meningslös och ineffektiv.

I grund och botten är att skicka vilken affärse-post som helst till en kund e-postmarknadsföring. Näthandlaren kan använda e-post till exempel i form av aktuella uppdateringar, aviseringar om övergivna varukorg och rabattkoder som skickas på kundens årsdag.

Sådana enskilda nyhetsbrev kan generera vissa klick till nätbutiken och enstaka köp, men antalet är vanligtvis inte svindlande. Du får ofta de bästa resultaten när du försöker skapa en serie e-postmeddelanden som fokuserar på ett ämne som verkligen är intressant och användbart för dina potentiella kunder, och du skickar dem vid rätt tidpunkt.

Men många saker kan gå fel i e-postmarknadsföring. Du kan skicka e-post för ofta eller sällan , vid fel tidpunkt och på en dålig dag . Dessutom kan innehållet i meddelandet vara ointressant, annars fel , och det kan av misstag visas för kunden felaktigt eller inte alls

Jämfört med alla andra digitala marknadsföringskanaler inom e-handel producerar framgångsrik e-postmarknadsföring statistiskt sett mest. Men utan att testa och lära av misstag kan resultat inte förväntas.

Förutom att kommunicera i rätt tid kräver det arbete att finslipa budskapen för att vara riktigt intressanta och engagerande. E-postmarknadsföring döms ofta ut för tidigt, det vill säga innan alla misstag som gjorts har rättats till eller ens uppmärksammats.

När du startar e-postmarknadsföring för första gången bör du först implementera det e-postverktyg du väljer och skapa en e-postlista .

Du kan uppmuntra folk att gå med på listan i din webbutik med till exempel en rabattprocent, fri leverans eller en produkt som kan laddas ner gratis.

När du implementerar e-postmarknadsföring behöver du också vara medveten om GDPR-reglerna gällande ett par saker. Kunden måste till exempel alltid ha möjlighet att enkelt lämna din e-postlista, och listans prenumerationsformulär får inte ha förifyllda kryssrutor.

Sammanfattning: Onlinebutiks digital marknadsföring – var ska man börja?

Även om det förmodligen redan är klart, vi säger det en gång till – digital marknadsföring av en webbutik utgår alltid från själva webbutiken och renovera den för att vara så konvertibel som möjligt, d.v.s. säljbar.

Om nätbutiken inte kan generera försäljning spelar det ingen roll hur många du tar dit på andra sätt.

Av denna anledning bör marknadsföringsåtgärder alltid börja med konverteringsoptimering . Först när webbutiken först är optimerad för att omvandla besökare till kunder så effektivt som möjligt kan du börja fundera på hur du ska få trafik till webbutiken.

Digitala marknadsföringskanaler bör väljas utifrån var dina potentiella kunder finns. Dessutom påverkas valet av ditt företags mål och resurser.

Det finns ingen anledning att tillfredsställa alla på alla möjliga platser . Med begränsade resurser är det ofta mer lönsamt att göra riktad marknadsföring för sin egen målgrupp med endast ett par eller några kanaler.

Men om du vet eller ens misstänker att din webbutik inte säljer så effektivt som den borde är det inte (ännu) värt att investera i synlighet . I det här läget är det bästa att börja med att fixa grunderna, det vill säga att förbättra användarvänligheten och konverteringsförmågan i webbutiken, så att de köpen kommer när trafik från andra kanaler senare leds till butiken.

Digitalbyrån Growly kommer garanterat att göra effektiva nätbutiker och digital marknadsföring, vilket kommer att uppnå försäljning och hållbar tillväxt. Vi har redan hjälpt +150 företag att lyckas online, t.ex. med hjälp av konverteringsoptimering och webbreformer.

 

Genomförda projekt

Visa allt

Toive – Vastuullinen ja ajaton tyyli nyt uudessa Shopify-verkkokaupassa - Growly Oy

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken

Önskan började 2016, ursprungligen under namnet RIVA Clothing, men varumärket förnyades 2024 med ett nytt namn som speglar dess verksamhet och värderingar ännu bättre. Önskemålet representerar ansvar, tidlöshet och att uppfylla kundernas önskemål. Företaget hjälper sina kunder att bygga hållbara...

Läs mer

FitWood – Verkkokaupan uudistus ja B2B-myyntialueen rakentaminen - Growly Oy

FitWood – Renovering av webbutiken och uppbyggnad av B2B-försäljningsområdet

FitWood är ett finskt företag som tillverkar vackra och hållbara björkplywoodprodukter för en aktiv vardag. Deras produkter är designade för att stödja hela familjens välbefinnande med en naturinspirerad design som passar varje hem. Problem FitWoods tidigare WooCommerce onlinebutik mötte inte...

Läs mer

Puustjärven Kello ja Kulta – Perinteikäs kello- ja koruliike uudelle tasolle - Growly Oy

Puustjärvi Kello ja Kulta – En traditionell klock- och smyckesbutik till en ny nivå

Puustjärvi Kello ja Kulta är en traditionell finsk smyckes- och klockbutik som har erbjudit kvalitetsklockor och smycken i årtionden. Deras produkter representerar kvalitet och elegans och Puustjärvi är känt för sin pålitliga kundservice. ProblemPuustjärvi använde den gamla nätbutiken Nethit (numera...

Läs mer