Ota yhteyttä
Shopify verkkokaupan perustaminen

Skapa en Shopify onlinebutik om några dagar

Starta en Shopify-webbutik – Så gör du det på några dagar

Hur skapar man en Shopify-webbutik? Vad bör en entreprenör tänka på i detta avseende? Vi har sammanställt en kortfattad guide om hur att starta en Shopify-webbutik kan göras på ett par eller några dagar utan tidigare erfarenhet av att bygga webbutiker eller av Shopify.

I den här guiden utgår vi från att du redan har ett företag, produkter att sälja i webbutiken och några visuella element.

Varför välja Shopify när man startar en webbutik?

Låt oss börja med att kort berätta varför du bör välja Shopify när det finns andra utmärkta alternativ för att starta en webbutik. En av Shopifys främsta konkurrenter, som vi också föredrar i våra webbutiker, är WooCommerce.

WooCommerce är inte ett fristående system som Shopify, utan ett tillägg som installeras på en WordPress-webbplats. För att skapa en WooCommerce-webbutik måste du alltså ha en färdigbyggd WordPress-sida.

Det finns olika tillägg som kan installeras i WooCommerce, vilket gör det enklare att genomföra den aktuella webbutiken utan webbkunskaper eller tidigare erfarenhet av WordPress/WooCommerce. Dock måste lämpliga tillägg först hittas och aktiveras, vilket vanligtvis är tidskrävande om man inte vet vad man gör. Generellt kan man säga att det är lättare och snabbare för en nybörjare att starta en Shopify-butik.

Att starta en webbutik på Shopify-plattformen kräver alltså inte lika mycket fördjupning som WooCommerce eller erfarenhet av ämnet. De verktyg som behövs för att sätta upp butiken finns bekvämt tillgängliga från Shopify. Dessa inkluderar till exempel designverktyg för webbutiker, produktadministration och hostingtjänst som ingår i Shopifys paket. Till skillnad från WooCommerce behöver man inte skaffa extra tjänster eller integrationer separat i Shopify.

Shopify uppskattas särskilt av de e-handlare och entreprenörer som vill ha det enkelt och få igång sin webbutik snabbt – även på några dagar.

När det gäller utseendet erbjuder Shopify också många alternativ att välja mellan olika teman, som kan anpassas till en viss grad utan kodningskunskaper. Det är enkelt för nybörjare att ändra t.ex. typsnitt, färger och andra detaljer i webbutiken. Om din webbutik kräver mer anpassning, kommer då kodningskunskaper och professionell hjälp till nytta.

Denna plattform är alltså relativt enkel att använda, och i praktiken kan det ta så lite tid som ett par tre dagar att starta en Shopify-webbutik. Då behöver du som e-handlare ha några material redo, såsom produkttexter och bilder samt visuella element för varumärket, såsom logotyp, färger och typsnitt.

För Shopify-nätbutiken talar också det dygnet runt tillgängliga tekniska stödet, där företagaren vid behov kan få svar på sina frågor. Detta kan vara särskilt viktigt när du startar en nätbutik ensam utan extern hjälp.

Så här går det till att starta en Shopify-webbutik i praktiken

1. Skapa ett konto och starta en Shopify-webbutik

Det första steget är det enklaste – du registrerar dig på en e-handelsplattform och skapar naturligtvis ett Shopify-konto. Vid tidpunkten för publiceringen av denna artikel kan du dra nytta av en tre dagars gratis provperiod, innan vilken du inte behöver betala något för att starta en Shopify-webbutik.

När du registrerar dig i butiken kommer du först att bli ombedd att ange dina personliga uppgifter och namnet på din webbutik. Det är värt att välja ett unikt samt lätt att komma ihåg och skriva namn för butiken – det kan också helt enkelt vara ditt företags- eller domännamn.

Det slutliga namnet på nätbutiken behöver du dock inte veta i det här skedet, eftersom du kan ändra det senare om du vill.

2. Välj ett Shopify-tema och anpassa det

Nästa steg är att börja fundera på hur du vill att din nya webbutik ska se ut. Du har förmodligen redan några idéer om detta; visuella element av varumärket, färgpalett och riktlinjer som definierar utseendet på din webbutik.

I Shopifys temabutik, eller Theme Store, finns det hundratals både gratis och betalda teman som du kan välja mellan för att hitta den design som passar dig bäst och anpassa den efter dina önskemål.

Med ett gratis tema kan du främst justera webbshopens färger och typsnitt samt byta logotyp. Dessa teman kan mycket väl räcka för vissa entreprenörer och e-handlare, men oftast är det värt att betala för ett Shopify-tema. Då får du anpassa fler element och skapa en webbshop som verkligen passar ditt varumärke och ser professionell ut.

Betalda teman låter dig också redigera din webbutiks kod, vilket gör att du kan anpassa utseendet och enskilda funktioner helt efter dina behov. Den som har detta behov, lämpliga färdigheter och tid kan enkelt göra detta själv, andra kan söka hjälp från en webbutvecklare som känner Shopify utan och innan, till exempel från oss.

Gratis och betalda teman finns på finska, men de är mer tillgängliga på engelska. Om temat du valt är på engelska kan du uppdatera det till finska eller till dina kunders språk via Shopifys funktioner. För mer information om hur du byter språk och andra praktiska detaljer, se Shopifys egen guide.

När du har gjort de nödvändiga ändringarna och officiellt aktiverat temat, kom ihåg att publicera det separat.

3. Lista de produkter du säljer i webbutiken

Nästa steg i att skapa en Shopify-webbutik är att lägga till de produkter du säljer. Detta kan du göra genom att gå till fliken Produkter i Shopify och klicka på “Lägg till produkt”.

Innan du börjar lägga till produkter, skulle det vara bra för dig att bekanta dig med hur dina konkurrenter och andra populära Shopify-butiker organiserar och presenterar sina produkter, om du inte redan har gjort det.

Detta är särskilt viktigt eftersom de lösningar du väljer för att presentera dina produkter påverkar din webbutiks framgång antingen positivt eller negativt. Tydliga produktkategorier och -listor hjälper inte bara potentiella kunder att hitta dina produkter snabbare och enklare, utan bidrar också tillsammans med andra lösningar till webbutikens synlighet i sökmotorer.

I en motsatt situation kanske sökmotorerna inte förstår strukturen på din webbplats. På samma sätt blir även betalande kunder förvirrade, vilket gör att de snabbt lämnar webbplatsen. Båda scenarierna försämrar din försäljning och din placering i sökresultaten.

Dessutom är det alltid värt att tänka på när man lägger till produkter i nätbutiken att det inte finns möjlighet att bekanta sig med produkten på samma sätt som i en traditionell butik. Om informationen inte ges tillräckligt eller om den givna informationen är felaktig, kommer kunden sannolikt inte att köpa från din nätbutik. Produktinformationen bör därför prioriteras.

Ta åtminstone hänsyn till dessa saker när du listar produkter i webbutiken:

  • Produktnamn: titeln ska tydligt visa vad du säljer. En bra produktnamn är kort och koncist, väcker kundens intresse och innehåller nyckelord som potentiella kunder söker efter din produkt online.


  • Produktbeskrivningar: produktbeskrivningarna bör klargöra de viktigaste egenskaperna hos din produkt och de fördelar dina kunder får. Produktbeskrivningen behöver inte vara särskilt kort, eftersom detta är den enda ordentliga informationen som en potentiell kund får om din produkt, utöver bilder/videor.

    Det är dock inte värt att börja skriva en roman. Gör beskrivningarna lättlästa och snabblästa genom att skriva kortare stycken och inkludera listor i texten. Kom ihåg att använda relevanta nyckelord även i produktbeskrivningar.


  • Produktbilder och -videor: se till att bilderna och videorna av produkten är av hög kvalitet och visar produkten i bästa möjliga ljus. Produkter kan ibland förbli osålda på grund av dåliga produktbilder/-videor, eftersom innehåll av låg kvalitet i webbutiken lätt minskar förtroendet för produkten och din webbutik.


  • Produktgrupper/kategorier är viktiga både för dig och dina kunder, eftersom de hjälper potentiella kunder att hitta dina produkter bättre och underlättar hanteringen av produkter som e-handlare. Det är bra att gruppera e-handelsprodukterna till exempel efter produkttyp, kön, ålder och erbjudanden eller kampanjer.

4. Välj de bästa betalningsmetoderna för dina kunder

För att kunna ta emot betalningar måste du först ställa in betalningsmetoderna för din webbutik. Shopify erbjuder flexibelt många olika alternativ för detta, men det är också värt att noggrant överväga dem baserat på dina kunders preferenser.

Om du driver en nätbutik i Finland, är det värt för företagaren att beakta finländarnas överlägset populäraste betalningsmetod, nämligen bankbetalning online. Om denna betalningsmetod inte finns i din nätbutik, kan köp utebli för åtminstone en del av kunderna.

Enligt Visma var de populäraste betalningsmetoderna efter nätbanken år 2022 betalkort, mobilbetalning, faktura och delbetalning, alltså lönar det sig för e-handlaren att överväga att erbjuda även dessa betalningsmetoder till finska kunder.

Shopify erbjuder sina användare sin egen betalningstjänst Shopify Payments, som låter kunder betala med kort, Apple Pay och Google Pay. Direktbanksbetalning erbjuds inte av Shopify själv, så detta alternativ kan passa bättre för en webbutik med mestadels internationella kunder.

När du väljer en betaltjänst för din webbutik, kom ihåg att ta hänsyn till de avgifter som tas ut. De flesta betaltjänster tar ut något för varje transaktion. Det ideala vore att hitta en tjänst vars avgifter är relativt låga.

På den inhemska marknaden är det förmodligen bästa alternativet att använda en tredjeparts betalningstjänst som möjliggör bankbetalningar online. Enligt vår erfarenhet är den bästa betalningstjänstleverantören när det gäller pris-kvalitetsförhållande den finska Paytrail.

5. Lägg till de saknade uppgifterna i nätbutiken

Shopify-webbutiken kan inte startas med ofullständig information. Innan webbutiken publiceras för allmänheten bör du därför lägga till information om ditt företag och din e-handelsverksamhet.

Se till att ställa in åtminstone ditt företags information (till exempel kontaktuppgifter, organisationsnummer och momsregistreringsnummer), mervärdesskatt på produkter, leveranssätt och priser för webbutiken samt information som efterfrågas vid kassan från kunder i dina Shopify-kontoinställningar. Innan publicering måste du också lägga till villkor för betalning, leverans och retur samt en GDPR-kompatibel integritetspolicy synlig för besökare i webbutiken, för vilka det finns mallar online.

Kom ihåg att också noggrant välja leveranssätten för din webbutik i detta skede. Det är värt att erbjuda leveranssätt så mångsidigt som möjligt, så att kunderna kan välja det alternativ som passar dem bäst och köpet inte faller på grund av brist på önskat leveranssätt.

I Finland är bra och omfattande alternativ till exempel Posti, Matkahuolto och PostNord, men på den internationella marknaden kan det vara mer lönsamt att välja leverantör som till exempel DHL och/eller UPS. Vårt tips är att i webbutiken välja en leveransmetod som din kund säkert känner till och därmed också är ett tryggt alternativ.

I nätbutiken är det också värt att uppmärksamma tidpunkten för att ange portokostnader. Om du kan presentera dem för kunden hellre tidigare än senare, gör det, eftersom oväntade portokostnader som meddelas först vid kassan kan avbryta flera köp.

6. Välj domän och publicera webbutiken

När du har fått alla tidigare saker klara är det dags att välja ett domännamn och publicera webbutiken för kunderna att se.

Som domännamn kan du använda Shopifys kostnadsfria alternativ. Men om du inte vill att din webbutiks adress ska vara av typen www.maijankauppa.myshopify.com, måste du betala för domänen. Vi rekommenderar att betala för domänen, eftersom en adress som i exemplet inte ser särskilt professionell ut och kan avskräcka mer krävande kunder.

Direkt från Shopify kan du skaffa .com och andra internationella domäner. Finska domäner kan inte fås från Shopify, så en .fi-domän måste skaffas någon annanstans, till exempel från Zoner. Å andra sidan kan du enkelt koppla den domän du redan har eller har köpt till din Shopify-butik via inställningarna. 

Om du har bråttom att få igång butiken behöver inte alla saker vi behandlar i artikeln vara klara direkt, utan du kan publicera webbutiken i förtid och återkomma för att finslipa detaljer som produkttexter senare. Vi rekommenderar dock att putsa butiken till ett så representativt skick som möjligt innan du låter kunderna surfa på sidorna. 

Om du redan har en del av materialet, kan det ta bara ett par dagar att starta en Shopify-webbutik.

Om inte allt är färdigt, se till att även den ofullständiga webbutiken fungerar felfritt, är lätt och trevlig för kunden att använda och att dess innehåll är av hög kvalitet. Det är också värt att kontrollera butiken för stavfel och till exempel testa alla knappar, länkar och andra funktioner innan publicering.

Kom ihåg att ingen försäljning görs utan marknadsföring

Precis som med all handel, om du inte marknadsför din etablerade webbutik kommer människor inte heller att hitta den. Vi ger därför några extra tips för att säkerställa att potentiella kunder hittar din webbutik nu och i framtiden.

Så här ser du till att din Shopify-webbutik säljer:

  • Se till att du har finslipat produktnamn och -beskrivningar så att de är attraktiva och optimerade med relevanta nyckelord som dina produkter söks efter på Google. Skapa högkvalitativt och tillräckligt omfattande innehåll för hela webbplatsen, lämna inte webbutiken halvfärdig. Bra innehåll är inte bara för sökmotorer, det ökar också förtroendet för ditt företag och din webbutik.


  • Optimera din Shopify-butik för sökmotorer även på grundläggande nivå. Sökmotoroptimering innefattar kontinuerliga och delvis tekniska åtgärder, men du kan förbättra synligheten i sökmotorerna enbart genom att optimera butikens bilder och texter samt ta bort onödiga saker från butiken som saktar ner dess laddningstid.


  • För att kunden ska vara mer benägen att köpa när de landar på din webbplats, se till att din Shopify-butik är så användarvänlig som möjligt och att sidupplevelsen är så enkel som möjligt. När du designar din Shopify-butik, sätt dig i kundens position och ställ åtminstone följande frågor till dig själv: Vilken typ av webbutik och layout är lättast att navigera? Hur organiserar jag produkterna så att kunden hittar dem utan ansträngning? Hur kan jag förenkla kassaprocessen?

  • Se till att den webbutik du planerar verkligen är snabb (laddningstid under ett par sekunder, annars riskerar du att kunder blir irriterade och lämnar sidan) och att den fungerar felfritt på olika enheter; mobil, dator och surfplatta. En effektivt fungerande webbutik hjälper till att främja både sökmotorsynlighet och försäljning.


  • Marknadsför din Shopify-webbutik på sociala medier och/eller i sökmotorer. Annonsering på Facebook, Instagram och Google kan ge en betydande ökning av trafiken till webbutiken och därmed försäljningen. Det är dock viktigt att notera att digital marknadsföring inte kommer att rädda försäljningen av en dåligt gjord webbutik om de saker vi nämner inte är i ordning innan annonseringen börjar.


  • För att webbutiken ska stödja försäljningen så effektivt som möjligt, bör man naturligtvis också satsa på en professionell och vacker design. Se därför till att webbutikens visuella val, såsom logotyp, typsnitt och färgpalett, kommunicerar ditt varumärke korrekt och att dessa val passar i den digitala världen.

Till exempel kan ett felaktigt typsnitt sakta ner laddningstiden för en webbutik, en logotyp i olämpligt filformat kan lätt bli pixlig och ett dåligt färgval leder ofta till att det antingen inte finns tillräckligt med kontrast på webbplatsen eller att hela webbutikens utseende lider. Då kan det vara svårt för kunden att läsa texten på webbutiken och den ser inte lika bra ut som du hade tänkt dig.

Branding går dock längre än visuella element, eftersom det berättar vem ditt företag är och hur du skiljer dig från konkurrerande företag och webbutiker. Med ett noggrant planerat varumärke väcker du förtroende och skapar en konkurrensfördel för dig själv. Därför är det värt att satsa på att skapa ett starkt varumärke hellre innan du startar en Shopify-webbutik än efter.

Ofta är investering i en professionell webbutik nödvändig om du vill bygga ett minnesvärt och förtroendeingivande varumärke samt en effektivt konverterande (säljande) webbutik.

Du kan absolut lyckas med målet själv också, men det kommer oundvikligen att ta mer tid med inlärning och misstag. Om du vill ha en effektiv Shopify-webbutik direkt, är det alltså värt att kontakta en expert inom området direkt.

Growly genomför målinriktad varumärkesplanering och effektivt konverterande webbutiker med många års expertis. Våra designade webbutiker hittar du här.

Att starta en Shopify-webbutik vs. att driva den

Förhoppningsvis kan du med dessa lärdomar skapa en effektiv Shopify-webbutik, om du bestämmer dig för att göra det själv. Vi påminner dock till sist om att etableringen av vilken webbutik som helst (vare sig det är Shopify eller någon annan webbutik) skiljer sig mycket från att driva den.

Även om det i princip kan ta bara några få dagar att starta en Shopify-webbutik (utan att ta hänsyn till andra saker som produkt- och varumärkesplanering), går det vanligtvis åt minst dagar eller veckor per månad för att underhålla och marknadsföra butiken.

Om du själv inte orkar satsa på din webbutiks framgång, kan du också överväga att outsourca marknadsföringen till ett expertföretag.

På Growly har vi redan hjälpt över 150 företag att uppnå resultat genom bland annat webbdesign, konverteringsoptimering, sökmotoroptimering och digital annonsering, och vi hjälper gärna dig också.

Genomförda projekt

Visa allt

Toive – Vastuullinen ja ajaton tyyli nyt uudessa Shopify-verkkokaupassa - Growly Oy

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken

Önskan började 2016, ursprungligen under namnet RIVA Clothing, men varumärket förnyades 2024 med ett nytt namn som speglar dess verksamhet och värderingar ännu bättre. Önskemålet representerar ansvar, tidlöshet och att uppfylla kundernas önskemål. Företaget hjälper sina kunder att bygga hållbara...

Läs mer

FitWood – Verkkokaupan uudistus ja B2B-myyntialueen rakentaminen - Growly Oy

FitWood – Renovering av webbutiken och uppbyggnad av B2B-försäljningsområdet

FitWood är ett finskt företag som tillverkar vackra och hållbara björkplywoodprodukter för en aktiv vardag. Deras produkter är designade för att stödja hela familjens välbefinnande med en naturinspirerad design som passar varje hem. Problem FitWoods tidigare WooCommerce onlinebutik mötte inte...

Läs mer

Puustjärven Kello ja Kulta – Perinteikäs kello- ja koruliike uudelle tasolle - Growly Oy

Puustjärvi Kello ja Kulta – En traditionell klock- och smyckesbutik till en ny nivå

Puustjärvi Kello ja Kulta är en traditionell finsk smyckes- och klockbutik som har erbjudit kvalitetsklockor och smycken i årtionden. Deras produkter representerar kvalitet och elegans och Puustjärvi är känt för sin pålitliga kundservice. ProblemPuustjärvi använde den gamla nätbutiken Nethit (numera...

Läs mer